Moda na „escape roomy” przyszła ze Stanów Zjednoczonych i obecnie przeżywa na świecie swój „złoty okres”. Również w Polsce branża eventowa i szkoleniowa notują w ostatnich latach zdecydowany wzrost zainteresowania tego typu usługami. Od niedawna duże firmy i korporacje dostrzegają w nich spory potencjał – nie tylko integracyjny czy czysto rozrywkowy. Coraz częściej zarówno „Escape roomy”, jak i innego typu gry team-buildingowe zaczynają być wykorzystywane jako narzędzia podczas rekrutacji kandydatów do pracy. Popularność tego typu gier można łatwo zaobserwować na przykładzie „Escape roomów”, gdyż są one dostępne dla każdego, nie tylko zamkniętych grup biznesowych.
Z danych przekazanych przez serwis Lockme.pl, który agreguje rynek escape roomów w Polsce wynika, że w naszym kraju funkcjonuje obecnie już około 1 tys. tego rodzaju pokoi. Z kolei według wyliczeń portalu Puls Biznesu, tylko w grudniu zeszłego roku wygenerowały one około 12 mln zł przychodu. To imponujące liczby, które świadczą o tym, że chętnych na tego typu fascynujące doświadczenie jest coraz więcej.
Pracownicy działów HR nie ignorują angażującej funkcji gier. Wykorzystują je do szkoleń i budowania zespołów, a ostatnio również jako innowacyjna forma weryfikacji umiejętności przyszłych lub obecnych pracowników. Kandydaci, którzy biorą udział w Development lub Assessment Center, zostają postawieni przed nieznanymi sobie dylematami i sytuacjami, jakie stwarza im gra. W trakcie wyzwania uczestnicy ujawniają swoje naturalne cechy, które w trakcie tradycyjnego procesu rekrutacyjnego czy centrum oceny trudno wywołać.
Warto z uwagą przyglądać się rozwojowi tego trendu w Polsce. – Jak najbardziej trafna ocena kompetencji zasobów ludzkich, szczególnie gdy mówimy o stanowiskach menedżerskich, to gwarancja lepszego dopasowania pracownika do stanowiska, bardziej świadomego zaplanowania jego ścieżki kariery. To z kolei przekłada się na jego większą efektywność, a co za tym idzie – wpływa pozytywnie na wyniki biznesowe firmy, która go zatrudnia. Trudno więc nie dostrzec strategicznej roli tych procesów w firmie – zaznacza Monika Dymacz-Kaczmarczyk.
Jak dodaje, firma Exprofesso wychodzi naprzeciw nowym trendom, które tak bardzo wpisują się w idee łączenia rozrywki z celami biznesowymi – czyli edutainment. – Jesteśmy otwarci na poszerzanie współpracy z działami HR – nie tylko sekcjami rozwoju organizacji, ale też komórkami zajmującymi się rekrutacją i selekcją. Oferujemy swoją pomoc w diagnozie potencjału przy zastosowaniu szytych na miarę gier, dostosowanych do wartości firmy i promowanych przez nią kluczowych kompetencji – mówi dyrektor zarządzający firmy Exprofesso.
W swojej ofercie Exprofesso posiada kilka propozycji, które z powodzeniem mają szansę sprawdzić się jako narzędzie w procesie rekrutacyjnym. Jedną z nich jest „Sekret Bossa”. Wyzwanie rozgrywane jest w zaaranżowanym przez nas pokoju; uczestnicy zostają postawieni przed zadaniami typu: łamigłówki, zagadnienia matematyczne, zadania wymagające spostrzegawczości czy sprawności manualnej. Udział w programie to dobra okazja do sprawdzenia działania pod presją czasu, zdolności odnajdywania się w trudnych i zaskakujących warunkach czy umiejętności analitycznych.
Więcej informacji na temat „Sekretu Bossa” na: https://www.exprofesso.pl/wp-content/uploads/2017/02/Sekret-Bossa.pdf
Przypisy: